تهیه لیست افراد ارزشمند شرکت کننده در نمایشگاه

تهیه لیست افراد ارزشمند شرکت کننده در نمایشگاه

بعد از پایان هر همایش و کنفرانس با انبوهی از کارت ویزیت و شماره تلفن جدید به دفتر کار خود باز می گردید. قدم بعدی چیست؟ معمولا کاری که افراد می کنند این است که آن ها را بعد از یک یا دو روز به سطل آشغال می فرستند. ولی این اطلاعات می توانند شما را به شرکت ها و افراد با ارزشی وصل کنند و شبکه تجاری شما را بزرگتر کنند. در ادامه چک لیستی از کارهایی که باید بعد از هر نمایشگاه با این اطلاعات بکنیم به شما ارائه می دهیم.

 

نوت برداری در زمان جمع آوری شماره تلفن ها

این نکته را در هر رخدادی به یاد داشته باشید. ذخیره شماره تلفن در گوشی یا تقویم بدون اطلاعات اضافی به شما کمک نخواهد کرد. شما باید خلاصه مکالمات و نکات کلیدی هر فرد را در زمان گرفتن کارت ویزیت و اطلاعات تماس یادداشت کنید .معمولا شرکت های مهم و بزرگ از نرم افزار مدیریت مشتری یا CRM بهره می برند. برای ثبت اطلاعات جانبی می توانید از این گونه نرم افزارها در موبایل یا لپ تاپ خود استفاده کنید. در نتیجه تا ماه ها بعد می توانید با مرور این اطلاعات اضافه خاطرات مکالمات خود در نمایشگاه های قبلی را به یاد بیاورید و تصویر ذهنی درستی قبل از تماس با هر فرد داشت باشید.

 

اولویت بندی مشتریان احتمالی

شما باید اطلاعات تماس خود را بر اساس استانداردهای شرکت و سودآوری طبقه بندی کنید. برای روشن شدن موضوع چند مثال می زنیم. می توانید یک دسته برای علاقه مندان به محصول، یک  دسته برای افرادی که ایده های جدید و جذاب برای کسب و کار شما دارند، یک دسته برای بازاریابان، یک گروه برای همکاران و تامین کنندگان قطعات و تجهیزات و … داشته باشید.

از این به بعد باید از مشاوران و تجربه کاری خود استفاده کنید که کدام گروه بازگشت سرمایه بیشتری (ROI) برای شما خواهد داشت. یک مشکلی که خیلی از تجار و صاحبان کسب و کار در این مرحله با آن روبرو هستند، راستی آزمایی حرف های زده شده از سمت این گروه ها می باشد. هیچ دلیلی ندارد که تمامی حرف های زده شده در غرفه نمایشگاه درست و حقیقی باشد و این وظیفه بر دوش شماست که فریب اطلاعات غلط را نخورید.

ایمیل مارکتینگ

شروع به نوشتن ایمیل های هدفمند، کوتاه و جذاب بکنید. اول باید به این فکر کنید که گیرنده ایمیل چه منفعتی برای شما دارد؟ آیا این مخاطب به فروش بیشتر شما کمک خواهد کرد؟ آیا رابطه جدیدی با مجموعه ای بزرگ برای شما ایجاد می کند؟ بعد از تعیین هدف بدون سخت گیری بیش از حد، شروع به نوشتن نسخه های اولیه بکنید. سپس از اول آن را بخوانید و جملات اضافی را حذف نمایید. سعی کنید اصول زیر را به یاد داشته باشید:

بهتر است متن ایمیل هر فرد، منحصر به شخص او باشد. حتما در متن نامه یادآوری کنید که شما را در غرفه نمایشگاه ملاقات کرده، اسم شرکت خود و وب سایت تان را دقیق ذکر کنید. در آخر هم از حضور او در نمایشگاه تشکر کنید.

احتمال دارد که او شما را به یاد نیاورد یا با شرکت های دیگر نمایشگاهی اشتباه بگیرد. چند جمله از مکالمات خود را ذکر نمایید.

در صورتی که قصد دارید منفعتی به دست آورید خیلی صریح و رک نباشید. فقط طوری صحبت کنید که مخاطب در مسیر خرید یا همکاری با شما قرار بگیرد

 

شبکه سازی، قدرت و اعتبار برند شما را زیاد می کند

بزرگی شرکت شما به اندازه ارتباطات  شبکه کاری تان می باشد. شرکت و حضور در نمایشگاه ها و رخداد های داخلی و بین المللی به رشد این قدرت کمک می کند. یکی از قسمت های مهم در شبکه مالی و تجاری، همکاران و به عبارات دیگر رقبای شما می باشند. متاسفانه برخی از شرکت های ایرانی از صمیمی شدن با رقیبان اجتناب می کنند. رد و بدل کردن ارتباطات و پیشرفت ها بین افرادی که در زمینه کاری شما مطالعه و تحقیق می کنند، باعث رشد و بزرگتر شدن شما می شود. در سوی دیگر اگر روزی بخواهید همایشی را میزبانی کنید لیستی از مهمانان را در نزد خود خواهید داشت.

برگزاری ملاقات حضوری با افراد

مسلما برقراری رابطه واقعی در دنیای فیزیکی بهتر از دنیای مجازی می باشد. از یک صبحانه کاری گرفته تا جلسات چند نفره در اتاق کنفرانس.

کیفیت و بزرگ بودن جلسه به اهداف شما وابسته است. صرف غذا و داشتن زمانی شاد در محیط های خشک تجاری به ارتباط بهتر و سریعتر کمک می کند. شما برای فروش و یا قرارداد های بزرگ کاری باید اعتماد طرف مقابل را کسب کنید.

در آخر به یاد داشته باشید که نگهداری یک رابطه کاری، برای طولانی مدت امری ساده نیست و نیاز به برنامه ریزی و کمی تلاش از سمت طرفین دارد.