چرا افراد با هوش هیجانی بالا برای یک شرکت ارزشمند هستند (بخش دوم)، ما در این مطلب به بررسی 3 دلیل دیگر می پردازیم که نشان می دهد افراد با هوش هیجانی بالا برای یک شرکت ارزشمند هستند. با ما همراه باشید.
در چند سال اخیر هوش هیجانی به یک مهارت شغلی مهم تبدیل شده و در بعضی موارد حتی بر تخصص حرفهای نیز برتری دارد. سال ۲۰۱۱ یک مصاحبه در مورد مسائل شغلی با بیش از ۲۶۰۰ مسئول استخدام و متخصص منابع انسانی انجام شد. در این مصاحبه، ۷۱ درصد اظهار کردند که ارزش هوش هیجانی بیشتر از هوش فردی (IQ) است. ۷۵ درصد گفتند کارمندان با هوش هیجانی بالاتر را به احتمال بیشتری ارتقا خواهند داد و ۵۹ درصد اشاره کردند افراد با هوش بالا ولی هوش هیجانی پایین را در مصاحبهی استخدام رد میکنند.
با همدلی به دیگران کمک میکنند
همکاری تنها در روابط کاری صرف نیست، همکاری پاسخ به احساسات همگروهیهاست. افراد با هوش هیجانی بالا به خوبی میفهمند که چه زمانی دیگران نیاز به اعتماد و همدلی آنها دارند. این توانایی به گروه کمک میکند تا بر وظایف کاریشان بیشتر از مسائل حاشیهای تمرکز کنند. آنها با توجه به نیازهای دیگران و رفتار همدلانه، همکاری در گروه را تسهیل میکنند.
الگوی مناسبی برای دیگران هستند
هوش هیجانی بالای افراد به آنها کمک میکند وقتی اوضاع مطابق برنامه پیش نمیرود نا امید نشوند. استعداد آنها برای کنارآمدن با دیگران الگویی برای همکارانشان است و این کلید تاثیر بر افراد در هر سازمانی است. هوش هیجانی بالا به افراد کمک میکند که بتوانند با درک و احترام به ناراحتیهای همکارانشان، احساس بهتری در آنها و همچنین در کل گروه ایجاد کنند.
با فکر و برنامهریزی تصمیم میگیرند
افراد با هوش هیجانی بالا میتوانند یک مسئله را از نقطه نظر دیگران هم ببینند و این نکته به آنها کمک میکند تا قضاوت بهتری در مورد اینکه رفتار آنها چه تاثیری بر دیگران میگذارد، داشته باشند. این نگاه نهتنها باعث میشود بتوانند بهتر تصمیمگیری کنند، بلکه در مدیریت مشکلات نیز به کمک آنها میآید. آنها میتوانند در مورد عواقب تصمیماتشان به درستی قضاوت کنند و این در رفتار فعالانه و موثر آنها در شرایط متفاوت کمک کننده است.
پرواضح است کسانی که بهسرعت با تغییرات سازگار میشوند، هیجاناتشان را مدیریت میکنند و با طیف گستردهای از افراد بهخوبی همکاری میکنند؛ در اکثر محیطهای کاری با ارزش هستند. اما با رشد فزایندهی فشار کاری و تغییرات در محیط کار، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا میکند.